21 mei 2008

Luchthaven Deurne: knoop doorgehakt of mobiliteitsknoop helemaal onontwarbaar?

Met enkele dagen vertraging heeft de Vlaamse regering dan toch een akkoord bereikt over het GRUP voor de omlegging en insleuving van de R11 op het grondgebied van de gemeente Borsbeek. Deze "oplossing" werd een klassiek compromis waarbij het kalf verdronken werd in een poel met flankerende maatregelen rond de te verwachten mobiliteitsproblemen.
Wat meteen opvalt in dit nieuwe akkoord dat een antwoord moest geven op de nieuwe situatie na het wegtrekken van de diamantsector en het negatieve rapport over de rentabiliteit door de Participatiemaatschappij Vlaanderen is dat er in plaats van enkel de insleuving en omlegging van de R11 er meteen nog twee tunnels bijkomen, aan de Robianostraat en aan de Herentalsebaan.
De eis dat er enkel luchthavengebonden bedrijven op de KMO-zone zouden toegelaten worden is weggevallen (er was geen vraag naar) en nu komen er vooral kantoren. Versta nog meer spitsverkeer op de R11 bij begin en einde van de kantooruren. Aan het echte knooppunt ter hoogte van de aansluiting met E313/E34 aan het "rond punt van Wommelgem" wordt er niets gewijzigd. Aan de andere zijde richting E19 denkt men nog over oplossingen...
Wat door sommigen al als een nieuw treinstation wordt aangekondigd, blijkt enkel een intentie tot praten met de NMBS over een stopplaats naast de sporen... Als die er niet komt, dan moet een tramlijnverlenging vanaf het station van Berchem soelaas bieden. De Vlaamse regering gaat gewoon voorbij aan het feit dat sinds de opening van de Antwerpse Noord-Zuidverbinding er heel wat treinen (tussen Brussel en Nederland) niet meer stoppen in Antwerpen-Berchem, maar enkel in Antwerpen-Centraal. Waarom zouden de NMBS en Eurostar een nieuwe stopplaats openen als ze er juist één hebben afgeschaft?
Bizar is dat hoe meer rapporten er worden gepubliceerd over de onmogelijkheid om Deurne rendabel te maken, hoe sneller de overheid klaar staat met uw belastinggeld.

Geen opmerkingen: