17 juni 2008

Raadsleden lusten uitleg Bam niet.

Maandagavond 16 juni vond zoals op elke maandag voor de vergadering van de districtsraad de raadscommissie plaats, die deze maal volledig gewijd was aan de vragen die het district wilde stellen aan de BAM, de beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, die de bouwheer zijn van de Oosterweelverbinding die grote nadelige effecten zal hebben op de woonkwaliteit in Deurne-Noord en Merksem.
Niettegenstaande de 4 vertegenwoordigers van de BAM de uitgebreide vragenlijst ruim vooraf hadden gekregen, presteerden ze het om zoveel mogelijk vragen netjes te ontwijken en op een aantal andere vage antwoorden te geven. Liever kwamen ze met het door het communicatiebureau uitgekiende marketingpraatje (1,5 u. !) over hoe fijn het leven wel zal zijn na de realisatie.
De meeste districtsraadsleden en de ongeveer 100 aanwezige burgers bleven dan ook op hun honger zitten. Raadscommissievoorzitter Steven Leyder zei dat het chocolade-districtswapenschild dat traditioneel aan de sprekers wordt geschonken, deze keer uit heel bittere chocolade vervaardigd was.
Twee cruciale punten uit de lijst van 100 vragen waren die rond de toename van het dodelijke fijn stof en de geluidsoverlast dat nu reeds niet te harden is aan het kruispunt ter hoogte van het Sportpaleis. Net daar wil men een nieuwe bijkomende oprit richting Nederland realiseren. Die zal komen te liggen op het huidige parkeerterrein van het Sportpaleis (dat nochtans volgens de vergunning voor de Lotto-Arena 4000 parkeerplaatsen moet garanderen). Reeds tijdens de werken (aanvang voorzien voorjaar 2009) zal het terrein een werfzone worden. Uiteindelijk zal voor deze oprit de parking, het speelterrein "het Schijntje" en de hondenloopzone achter de Ten Eeckhovelei verdwijnen. Tijdens de werken is de aannemer verplicht om geluidsschermen aan te brengen, of er na de werken een geluidsscherm zal komen wilde de BAM niet bevestigen. "Er zijn geen geluidsnormen voor autowegen in Vlaanderen en of er geluidschermen komen hangt af van de aannemer die contractueel voor 35 jaar het onderhoud van de autosnelweg moet uitvoeren" (door de Publiek Private Samenwerking tussen overheid en private sector wordt de aannemer voor 20 % mee financierder van het project). Versta dat als het niet te veel kost wil men er nog wel eens over denken. BAM bleef ontzettend vaag over de vraag waarom men een oprit aan het Sportpaleis zou aanleggen en de vrachtwagens die vervolgens niet zouden gebruiken. Immers, volgens BAM zou het vrachtverkeer in de zone tussen het Albertkanaal en de Bisschoppenhoflaan verminderen door de aanleg van de oprit... Dag en nacht zal het autoverkeer achter de huizen van de Ten Eeckhovelei eerst 500 m. richting Rivierenhof rijden, afremmen en een bocht van 180° maken om vervolgens in de andere richting nogmaals achter die mensen hun slaapkamer vol gas de klim aan te vatten om het viaduct van Merksem/oprit Lange Wapper op te rijden. Welke bezoeker van het sportpaleis zal nog geneigd zijn om een randparking in Merksem of Linkeroever te kiezen als er nu naast de bestaande afrit, ook nog eens een nieuwe oprit voor de deur van het Sportpaleis ligt?
Een ander staaltje van BAM-logica kregen we over het fijn stof te horen. Hier is de uitleg nog hallucinanter. Volgens BAM is het de eigenschap van fijn stof dat het niet neerslaat, maar blijft zweven. Hoe hoger een weg gelegen, hoe beter, want het stof vliegt vanzelf weg, probleem opgelost. Een tunnel is levensgevaarlijk, want daar verzamel je het fijn stof. Dat je dat dan via filters kan verwijderen en de omgeving geen geluidsoverlast heeft, vergeten de BAM'mers er dan wel bij te vertellen. Nog een addertje onder het gras, globaal is het Oosterweel-project volgens hen fijnstof-neutraal (met of zonder Oosterweel, het maakt nauwelijks verschil). Laten we nog willen aannemen dat dit waar zou zijn (maar op het huidige niveau is het al een bijna permanente overtreding van de Europese normen), er zijn enkele plaatsen waar het "een beetje" erger wordt, nl. in Merksem en Deurne-Noord, door het klimmen en afdalen van vrachtwagens naar en van de Langewapperviaduct. Ook mag er geen vrachtverkeer meer door de Kennedytunnel, dus moet al het vrachtvervoer uit de richting Brussel (E19/A12) en Luik/Duitsland (E313) kilometers omrijden om naar de E17 te rijden via de toltunnel van de Oosterweelverbinding.
Niet enkel procedureel (de mogelijke concurrenten werden vooraf uit de selectieprocedure geweerd), ook financieel wordt dit een kafkaiaans dossier. Nadat de Vlaamse regering uiteindelijk, na de zoveelste prijsstijging, het plafond vastlegde op 1,850 miljard euro (!), blijkt vandaag uit de verklaringen van Minister Van Mechelen dat de huidige raming 2,5 miljard euro bedraagt.
Overigens blijkt uit de studies dat de Oosterweelverbinding slechts respijt biedt voor 10 jaar, daarna zal wegens de verwachte stijging van het autoverkeer een eventueel positief effect van de Oosterweelverbinding ongedaan gemaakt zijn...