03 oktober 2015

Minister Weyts probeert een VW-tje met meting lengte startbaan Deurne

Net zoals VW sjoemelde met de meetgegevens over de fijnstofuitstoot van hun dieselwagens, tracht Minister Ben Weyts nu te verdoezelen dat de startbaan van de luchthaven van Deurne verlengd en verlegd werd.

Wat verklaart hij immers na de klacht van de gemeente Borsbeek dat bij de aanleg van de tunnel onder de startbaan 7 meter opgeschoven werd in de richting van Borsbeek?
Minister Ben Weyts: 'De oorspronkelijke lengte bedroeg echter niet 1.510, maar 1.503 meter", zegt hij. De foutieve inschatting zou te wijten zijn aan 'primitievere meetmethodes'. "Bij de recentste opmeting, in september 2014, bedroeg de lengte 1.503 meter."
Misschien was er wel sjoemelsoftware mee gemoeid.  Dat de minister de verlenging niet ontkent, is enkel te wijten aan de overduidelijke luchtfoto's van vóór (links) en na (rechts) de werken.


Dit stiekeme opschuiven is in flagrante tegenspraak met een akkoord tussen de gemeente en de Vlaamse overheid uit 2006 (toen werd de luchthaven nog uitgebaat door het Vlaams gewest) waarin overeengekomen werd dat de startbaan niet verlengd of verlegd zou worden.

Wij hebben toch even de website van het (Vlaamse overheid) Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen, AGIV, geraadpleegd, waar nog steeds de oude luchtbeelden als kaartachtergrond zichtbaar zijn er een tool is om afstanden te meten. Het is natuurlijk makkelijk om de fout af te schuiven op primitievere meetmethoden, maar niets is minder waar.

Maken die 7 meter verschil?  Jawel, want het is de zoveelste afspraak die zonder veel scrupules wordt opzijgezet.  Eerst wijzigde de Vlaamse regering de bestemming van zakenluchthaven in toeristische luchthaven, dan werd er een nieuwe parking aangelegd zonder openbaar onderzoek of mobiliteitseffectenplan, nu blijkt de startbaan plots verlegd te worden.  Dit zijn schoolvoorbeelden van een onbetrouwbare overheid.