Wie zich een beetje wil
verplaatsen in en rond Deurne, merkt dat dat niet altijd vlot verloopt.
Bovendien stapelen problemen zich op rond lawaaioverlast, fijnstof en
leefbaarheid. Als we deze uitdagingen nu niet aanpakken, blijven we achter met
een ongezonde leefomgeving: een niet te overkappen stuk snelweg en een
dramatische Hollandse knoop.
HET KAN ANDERS!
Een jaar geleden werd in
Antwerpen het Toekomstverbond ondertekend tussen beleidsvoerders en
actiegroepen. De mobiliteitsoplossingen worden gezocht in een Modal Shift:
minstens 50% van de verplaatsingen gebeurt met andere vervoersmiddelen dan de
auto, dus met fiets, openbaar vervoer, deelsystemen, … Het ontwerp voor
snelwegen voor lokaal en doorgaand verkeer moet drastisch anders getekend en
uitgevoerd worden en de volledige Ring moet overkapt worden.
Helaas zien we dat de
ingenieurs en bestuurders van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, de BAM
dus, nog steeds vasthouden aan de bestaande plannen voor de waanzinnige
Hollandse knoop en de aansluiting van de E313 met de Ring. Die plannen staan
een overkapping van de volledige Ring in de weg en dragen zeker niet bij aan de
leefbaarheid in Deurne.
HOE DAN WEL?
Met Groen Deurne gaan we
voluit voor de ondergrondse aanleg van de A102, een nieuw stuk snelweg dat het
vrachtverkeer vanaf het rondpunt van Wommelgem afleidt naar het noorden om daar
aan te sluiten op de snelweg. Zo kan de E313 tussen dat rondpunt en de Ring, en
dus over Deurne en het Rivierenhof, stevig afgeslankt worden. De aansluiting
met de Ring kan dan volledig overkapt worden!
We steunen hiermee de
voorstellen van Ringland, die met gescheiden verkeersstromen voor lokaal en
doorgaand verkeer, en een nieuwe aangepaste Oosterweel Light de immense knoop
aan Deurne-Noord in goede banen leidt. De Ring kan daar dan een kleinere
stedelijke verbindingsweg zijn, terwijl het vrachtverkeer buiten de stad
gehouden wordt. Door deze oplossing wordt de leefbaarheid in ons district
stukken beter.