05 januari 2013

Aantal passagiers luchthaven Deurne drastisch gedaald

Op 4 januari 2013 publiceerde de luchthavendirectie van het vliegveld van Deurne de gegevens voor 2012. De cijfers spreken voor zich: in vergelijking met 2011 daalde het aantal passagiers met 26.099 of een vermindering met 15% (2011: 166.078 passagiers, 2012: 139.979 passagiers).

De Eurostar tussen Brussel en Londen en treinverbinding tussen Antwerpen en Zaventem vangen zoals verwacht heel wat passagiers van Deurne. Sinds dinsdag 20 november 2012 is er nieuwe dienstregeling waarbij het aantal rechtstreekse verbindingen tussen Antwerpen en de nationale luchthaven op weekdagen werd verdubbeld tot twee treinen per uur.

De vraag stelt zich bovendien of BMI Regional het wegvallen van de lijn van CityJet tussen Antwerpen en Manchester wel kan goedmaken. BMI-regional kon blijkbaar enkel overtuigd worden dank zij de gulle aanloopsteun van het Vlaams Gewest.

Na onderzoek van de jaarrekeningen van 2011 van diverse bedrijven op de luchthaven van Deurne blijkt dat de luchtvaartsector in een sukkelstraatje is terechtgekomen. Bepaalde firma’s op het vliegveld van Deurne hebben een negatief eigen vermogen en balanceren op een slappe koord boven een ravijn. Krijgen we dezelfde wantoestanden zoals in Spanje?

De Franse groep Egis projects S.A. blijkt ook al niet meer zo happig te zijn om als exploitant te fungeren van verlieslatende luchthavens zoals Deurne en Oostende (waarvoor zij de - enige - kandidaat-overnemers zijn).

Welke zin heeft het om nog 40 miljoen euro extra belastinggeld te spenderen voor de bouw van een tunnel ter hoogte van startbaan aan de R11 (Krijgsbaan), indien voor tal van bedrijven op de luchthaven het faillissement dreigt. Groen zal hierover de verantwoordelijke minister Crevits in het Vlaams parlement bevragen.