22 september 2014

Trainingsvluchten luchthaven Deurne blijven in stijgende lijn, tegen de bepalingen van de milieuvergunning.

De passagierscijfers voor de luchthaven van Antwerpen voor augustus 2014 zijn officieel gepubliceerd (http://www.antwerp-airport.be/contentpage_nl.php?p=statistieken).
De trend blijft: een globale daling van 20% tov zelfde periode 2013.
De lijnvluchten blijven het slecht doen (-32%). Het is nu stilaan echt wel duidelijk dat Flybe (vlucht naar London Southend) geen groot succes wordt.
T.o.v. vorige maand is het aantal lijnpassagiers gedaald met 700 (hoewel augustus doorgaans wat minder passagiers telt dan juli) en teruggevallen tot op het niveau van juni (vóór de komst van Flybe)! Juli was dus inderdaad waarschijnlijk een eenmalige “hoogvlieger”, met een groot aantal niet-betalende VIP’s, die met de inauguratievluchten mochten meevliegen.
We moeten ons dan ook niet teveel zorgen moeten maken over de aangekondigde vluchten van Jetairfly vanaf Pasen volgend jaar: tenzij ze echt met hun prijzen gaan stunten (wat ze alleszins niet lang kunnen volhouden en wat Ryanair, dat vanuit Zaventem op exact de zelfde bestemmingen vliegt, waarschijnlijk onmiddellijk met nieuwe promotietarieven zal counteren), zulkeb geen grote aantallen passagiers naar Deurne afzakken. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan men nu al stellen dat de aangekondigde aantallen van 60.000 extra passagiers/jaar (= 2 vluchten/week x 50 weken x 100 PAX/vlucht x 3 bestemmingen x h/t) niet zullen gehaald worden… Overigens kunnen de vliegtuigtypes die deze verbindingen zullen vliegen niet volledig gevuld kunnen worden met passagiers. De keuze voor toeristische bestemmingen is overigens een aanfluiting van de eerdere verklaringen van de Vlaamse regering dat de luchthaven een toekomst heeft als zakenluchthaven. Die zakenvluchten blijven kwakkelen (+4%). 
De training- en touringvluchten (tegen de verplichtingen van de milieuverplichting in) blijven echter in stijgende lijn (+5%).  Juist omwille van mogelijke veiligheidsrisico's diende het aantal trainingsvluchten beperkt te worden.