1.
De begrotingswijziging die het districtscollege wilde voorstellen werd verdaagd omdat de vroegere krappe meerderheid geen meerderheid meer heeft. Dit was een kans om alternatieve voorstellen per fractie in te dienen, wat we dan natuurlijk ook gedaan hebben. Enkele alternatieve begrotingswijzigingen van de oppositie die goedgekeurd
werden.
Enkele grote
punten:
- beginnen met de plannen voor de heraanleg van het Wim Saerensplein
- uitvoeren van het project hart van Deurne dat opgestart werd door het vorige college
- meer budget voor laagdrempelig open jeugdaanbod
- een jeugdhuis in Deurne
2. Er zijn twee interessante adviezen goedgekeurd door de voltallige oppositie.
* Een advies rond een zone 30 op de Turnhoutsebaan:
* Een tweede advies, is dat de stad het plan van Ringland moet steunen, werd door de voltallige oppositie goedgekeurd:
- beginnen met de plannen voor de heraanleg van het Wim Saerensplein
- uitvoeren van het project hart van Deurne dat opgestart werd door het vorige college
- meer budget voor laagdrempelig open jeugdaanbod
- een jeugdhuis in Deurne
2. Er zijn twee interessante adviezen goedgekeurd door de voltallige oppositie.
* Een advies rond een zone 30 op de Turnhoutsebaan:
De Turnhoutsebaan in Deurne blijft ook na de
heraanleg een pijnpunt op het vlak van verkeersveiligheid. Vooral het smalste
deel tussen het Cogelsplein en de Leeuwlantstraat baart ons veel zorgen. Niet
alleen auto's, maar ook bussen en trams van De Lijn, razen soms genadeloos door
deze straat. Na de wetswijziging die het aanbrengen van zebrapaden quasi
onmogelijk maakt, weten voetgangers en fietsers niet meer waar en hoe ze veilig
moeten of kunnen oversteken. De voorstellen en vragen die we in het verleden
reeds indienden, krijgen geen duidelijk antwoord of afdoende oplossing.
Daardoor vinden we dat de bevoegde diensten en personen
hun verantwoordelijkheid moeten nemen en stellen we meteen voor om in dit
gedeelte een 30 km-zone in te richten. Desnoods kan men zoals in andere steden
en gemeenten aan het begin een speciaal licht plaatsen dat snel rood wordt als
de aanstormende voertuigen de snelheidslimiet overschrijden. Ze worden dan
meteen verplicht in te houden en te stoppen. Zo kunnen we toch minstens
voorkomen dat al te zware ongevallen gebeuren.
Uiteraard blijft het daarbij noodzakelijk dat voldoende
toezicht en controle wordt voorzien, een uitgelezen taak voor de politie, die
er zal zijn waar - en wanneer - je hen nodig hebt.
Artikel 1 : de districtsraad van Deurne stelt om het
deel van de Turnhoutsebaan tussen het Cogelsplein en de Leeuwlantstraat als
zone 30 in te richten, eventueel gepaard gaande met veiligheidslichten die op
rood springen als aankomend verkeer deze snelheid overschrijdt.
Artikel
2 : dit voorstel heeft geen financiële gevolgen voor het budget van het
district.* Een tweede advies, is dat de stad het plan van Ringland moet steunen, werd door de voltallige oppositie goedgekeurd:
Op 27 en 28 april werd in de Roma het Plan
van Ringland gepresenteerd voor een talrijk publiek.
Opvallend waren daarbij de constructieve ideeën en
berekeningen die in dit plan als een haalbaar en betaalbaar voorstel naar voor
geschoven werd.
Ook voor de bewoners van Deurne heeft dit plan grote
voordelen. Niet alleen op het vlak van mobiliteit voor al wie richting stad of
verder willen vertrekken of terug naar Deurne wil komen, maar ook op het vlak
van reductie van lawaai en fijnstof en van het creëren van meer open ruimte
scoren de studies hoge punten. Sterk is zeker ook dat de intunneling van het
razende verkeer door ons Rivierenhof ingecalculeerd werd in dit plan, waardoor
Deurne weer een geheel wordt met veel nieuw groene ruimte.
We stellen voor dat de districtsraad dit plan volmondig
steunt en het stadsbestuur aanmaant om snel de kaart te trekken van deze
voorstellen.
Artikel 1 : de districtsraad stelt voor aan het
stadsbestuur om het Plan van Ringland mee te steunen en aan de Vlaamse overheid
advies te geven om deze voorstellen te onderzoeken en uit te werken. Zo kunnen
we komen tot echte oplossingen voor de vele problemen die de ring momenteel
veroorzaakt.
Artikel
2 : dit voorstel heeft geen financiële gevolgen voor het district.