Het gaat hier om “unieke personen”, d.w.z. dat abstractie gemaakt
werd van mensen die meer dan 1 klacht indienden. Weyts gaf de cijfers in
antwoord op een schriftelijke vraag van Ingrid Pira (5 februari 2016).
Terwijl het aantal klachten de voorbije jaren rond de dertig schommelde (39 in
2012, 20 in 2013 en 36 in 2014), explodeert dit met een factor
van meer dan 15, tot 504 in 2015.
Vlaams parlementslid Ingrid Pira: “Meer en meer mensen hadden me
aangesproken met klachten en ik ben ook vele keren op verschillende plaatsen gaan
observeren. Weyts had dit kunnen weten. Vroeger was Deurne een kleine
zakenluchthaven, daarvoor is ze ook altijd bedoeld geweest. Maar ze is ze in no
time een toeristische luchthaven geworden. Sinds in april 2015
lagekostmaatschappijen zoals Jetairfly naar vakantiebestemmingen vliegen,
stijgt het aantal klachten van omwonenden spectaculair. Klachten over
geluidsoverlast, kerosinegeur en laagvliegende toestellen. Het bewijst dat een
dergelijke luchthaven niet thuishoort in een dichtbevolkt gebied op nauwelijks
enkele tientallen kilometers van de nationale luchthaven.”
Het Vlaams parlementslid schat dat het aantal klachten nog zal
toenemen : “de uitbaters van Deurne stellen dit voorjaar nieuwe bestemmingen in
het vooruitzicht, en de cijfers over 2015 zijn maar relevant vanaf april 2015”.
Bedot
Zowel de Vlaamse Regering als het luchtvaartmanagement moeten de
klachten ernstig nemen, vraagt Ingrid Pira. “Punt is dat er vroeger geen
klachten waren en nu wel. En dat de omwonenden kozen om in de buurt van een
kleine zakenluchthaven te wonen en geen groter wordende toeristische.
Mensen voelen zich bedot en begrijpen niet dat toeristische of economische
motieven belangrijker zijn dan de leefkwaliteit van de duizenden omwonenden”.
Ingrid Pira zal vanuit het Vlaams parlement de milieuvergunning
van de Deurnse luchthaven opvolgen. “De luchthaven moet geëxploiteerd worden
binnen de milieuvergunning die bijvoorbeeld rekening houdt met geluidsoverlast
en openingsuren. Elk jaar in april wordt dat gecontroleerd”. Ook is het wachten
op de uitspraak van de Europese Commissie of de nieuwe constructie van de
regionale luchthavens in Vlaanderen geen verdoken staatssteun zijn. “Want de
Vlaamse belastingbetaler blijft betalen, ook al is Deurne een toeristische
luchthaven die uitgebaat wordt door een privé-partner. Het blijft een bizar en
onbegrijpelijk verhaal”, zo besluit het Vlaams parlementslid.
Ingrid Pira, Vlaams parlementslid