Wandelen van de Hollandse knoop naar Ringland
Oosterweelverbinding
en Hollandse knoop: ronkende begrippen die na het afvoeren van de paperclip voorlopig
nog overeind blijven. Er al is veel over te doen geweest.
Waar ligt nu
eigenlijk die Hollandse knoop in Deurne-Noord? Hoeveel baanvakken komen er op
de Ring bij als de Oosterweelverbinding gerealiseerd wordt? Waar wordt de
Noordersingel verbreed? Hoe lost Oosterweel de verkeersknopen aan het
Sportpaleis op? We hebben er al veel over gelezen, plannen bestudeerd en
infoavonden bijgewoond. Wat nog ontbrak was ter plaatse met de plannen in de
hand gaan vaststellen wat de consequenties zijn bij de uitvoering van het
Oosterweelproject.
Een groep van 25 geïnteresseerden
kreeg zondag 21 februari deskundige uitleg
van Luk Vanmaele en Luc Deckers tijdens een wandeling langs de toekomstige
werf. Met eigen ogen konden de deelnemers vaststellen dat na de verbreding van
de Ring het verkeer onverantwoord dicht bij de bewoonde wereld komt, dat de
Hollandse knoop een onvoorstelbaar complexe verkeerssituatie creëert die het
fileleed niet kan oplossen, en dat we met Oosterweel de scheiding van doorgaand
en stedelijk verkeer mogen vergeten. Dat laatste is nochtans een ontzettend belangrijke
maatregel om de doorstroming op de Ring fundamenteel te verbeteren.
De wandelaars kwamen
tot het besluit dat de BAM-ingenieurs het verkeerskluwen aan het Sportpaleis er
niet overzichtelijker op maken. De Hollandse knoop creëert verkeerslussen van
180°, ideaal om de verkeersstroom af te remmen in plaats van te verbeteren. Er
is weliswaar een nieuw fietstraject gepland, maar ook dat wordt op de beperkte
ruimte een omslachtige kwestie. Bovendien moet volgens de Oosterweel-plannen de
loop van de rivier het Schijn verlegd worden.
Ook Peter
Vermeulen, bedenker van Ringland, wandelde mee. Hij gaf uitleg over het alternatief
dat de burgerbeweging voorstelt. Fundamenteel is de scheiding van het
doorgaande en het lokale verkeer in aparte tunnels. Die maatregel maakt korte
metten met de gevaarlijke weefbewegingen die op de huidige Ring zo vaak tot
files en ongevallen leiden. In de plannen van Ringland zal de huidige Singel
ook verplaatst worden naar het dak van de Ring. Ingewikkelde en niet te
overkappen Hollandse knopen zijn dan niet meer nodig. Het grote pluspunt van
Ringland is uiteraard ook de volledige overkapping, die de geluidsoverlast en
de luchtvervuiling drastisch zal beperken. De leefbaarheid voor de omwonenden zal
er dus flink op vooruitgaan.
De informatieve
wandeling werd afgerond op de site van Spoor Oost. Terwijl in de eerste plannen
de parkeerplaatsen voor het Sportpaleis nog alle voorrang kregen, lijkt nu mondjesmaat
gehoor gegeven te worden aan het protest van de omwonenden om van deze site een
recreatieve, groene ruimte te maken.
Buiten de momenten dat de site ingenomen wordt voor de Sinksenfoor of
als parking voor het Sportpaleis zullen
verschillende buurtverenigingen deze ruimte vanaf 26 maart meer en meer gaan
innemen voor allerhande buurtactiviteiten en kleine evenementen.
De wandeling was voor
velen een blikopener, sterk aan te bevelen voor iedereen die zich verder wil
informeren over de Oosterweelplannen en de alternatieve mogelijkheden van Ringland.
Er volgen nog wandelingen in april, mei en juni. De eerstvolgende wandeling op zondag 10 april
is voorbehouden voor de buurbewoners van buurthuis Dinamo in Deurne-Noord en op
zondag 1 mei nodigen we ruimer uit. Bij
grote interesse kunnen in mei en juni nog meer wandelingen georganiseerd
worden. Wie interesse heeft kan dit
alvast mailen naar ringlanddeurne@gmail.com en wij zorgen voor
verdere info.
Gie Reijniers