16 mei 2008

Vlaamse regering keurt GRUP R11 ("Krijgsbaan") NIET goed

Vorige zondag 11 mei kondigde minister Van Mechelen in "Wakker op zondag" op ATV aan (n.a.v. het debat over het rapport van de participatiemaatschappij Vlaanderen dat stelt dat de luchthaven Deurne nooit rendabel zal kunnen worden) dat hij vandaag (16 mei) de beslissing over het Gewestelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan (GRUP) zou voorleggen aan de Vlaamse regering.
Dat GRUP zou o.a. moeten bepalen hoe de omlegging (bocht) van de R11 (beter bekend als de zg. "Krijgsbaan" of "Militaire Baan), officieel Frans Beirenslaan, er uit zou moeten zien. Ook de wijziging van de bestemming van heel wat landbouwgrond zit er in vervat (de zone tussen de huidige R11 en Fort III) en de insleuving van de omgelegde R11. In de praktijk zou het GRUP een uitbreiding van de terreinen van de luchthaven betekenen en zo sluipende omzetting van landbouwgrond naar mogelijke KMO-zone. Bovendien zou er in het GRUP al rekening worden gehouden met toekomstige mogelijke uitbreidingen van de veiligheidszone tot op het domein van Fort III. Op die manier zou de veiligheidszone van de luchthaven aan de Borsbeekse kant (waar het minste opstijgende vluchten zijn) maximaal zijn, maar aan de stadskant, waar de meeste vluchten opstijgen boven dichtbebouwd gebied, de uitgebreidheid van de veiligheidszone minimaal wordt geïnterpreteerd.
Dat dit GRUP vandaag niet goedgekeurd werd wijst duidelijk op de groeiende twijfel binnen de Vlaamse regering.

Geen opmerkingen: