30 november 2014

Stop subsidiëring regionale luchthavens en annuleer tariefverhogingen De Lijn


27 nov, 2014
De Europese Commissie maakte in een voorlopig advies sterk voorbehoud op de constructie rond de luchthavens van Deurne en Oostende. Desalniettemin engageerde begrotingsminister Annemie Turtelboom (Open VLD) en de Vlaamse regering zich al om de luchthavens van Deurne en Oostende te blijven subsidiëren, zelfs als de Europese commissie de structuur als staatssteun zou veroordelen. Dat blijkt uit regeringsdocumenten waar Groen-fractieleider Björn Rzoska de hand op legde.
Björn RzoskaVlaams parlementslid - fractieleider
Groen stelt voor dat de Vlaamse regering zich terugtrekt uit de onrendabele luchthavens, de voorziene 25 miljoen euro gebruikt om de tariefverhoging van de bus- en tramtickets bij De Lijn te annuleren en met het overblijvende budget extra fietspaden aanlegt.
Deze donderdagnamiddag ondervroeg Björn Rzoska de minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) over zijn standpunt terzake. Het antwoord van Weyts beperkte zich grosso modo tot de stelling dat de luchthaven van Deurne goed zou zijn voor toerisme en dat de Vlaamse regering “niet kon blijven wachten”.
Minister van Begroting Annemie Turtelboom (Open VLD) bepaalde op 23 oktober 2014 dat ze, bij negatief oordeel van de Europese Commissie, die factuur vlotjes doorschuift naar het budget mobiliteit: “gelet op het ontbreken van uitsluitsel van staatssteun of niet met alle gevolgen en risico's vandien, kan ik het begrotingsakkoord verlenen aan de beheershervorming van de regionale luchthavens Antwerpen en Oostende-Brugge - inbreng in natura - mits de mogelijk budgettaire gevolgen van een classificatie als staatssteun binnen de refertekredieten van MOW worden opgevangen”. 
Björn Rzoska reageert: “Turtelboom zei dus eigenlijk: welke ook het oordeel van de Europese Commissie is, de Vlaamse regering doet verder met het subsidiëren van de luchthaven voor zaken-jets. Daarvoor kijkt ze naar het budget mobiliteit. De keuze voor mobiliteitsminister Ben Weyts wordt dus scherp: ofwel een onrendabele luchthaven subsidiëren, ofwel investeren in fietspaden, bussen en trams. Groen stelt voor: Luister naar Europa, stop het subsidiëren van de onrendabele luchthavens. Met de uitgespaarde 25 miljoen euro wil Groen dat de tariefverhoging van tram- en busabonnementen geannuleerd wordt en er in fietspaden geïnvesteerd wordt”.
De gok van de Vlaamse regeringen is groot, want de jurisprudentie van de Europese Commissie (bijvoorbeeld ten aanzien van de luchthaven Charleroi) en een preliminaire inschatting maakt de kans op een negatief definitief oordeel groot. Het Director-Generaal Mededinging van de Europese Commissie schreef in een preliminair advies: “the competent departments of the Directorate General for Competition have come to the preliminary assessment that the planted reorganisation of the regional airports Oostende/Brugge and Antwerp constitutes State aid”. “Het informeel advies van de Europese Commissie toonde dus al een oranje licht”, analyseert Rzoska.
“De regering verhoogde de prijs van tickets voor bussen en trams. De aanleg van fietspaden zal niet gebeuren of met vertraging. Maar om een onrendabele regionale luchthaven te behouden blijft de regering van N-VA, VLD en CD&V hardnekkig en roekeloos gokken met geld van de belastingbetaler. De baten voor de luchthavenuitbater, de risico’s voor de belastingbetaler, dat blijkt duidelijk uit het contract”, reageert Rzoska.

“In plaats van zich steeds verder te engageren zou de Vlaamse regering beter naar Europa luisteren. Als Europa tot de conclusie komt dat het om verdoken staatssteun gaat, dan is het voorstel van Groen dat de Vlaamse regering de luchthavens van Deurne en Oostende sluit, en de vrijgekomen budgetten, 25 miljoen euro, gebruikt om de tariefverhoging van De Lijn te annuleren, zodat de tickets voor bus en tram niet duurder worden. Zelfs dan blijft er nog geld over om in fietspaden te investeren”, besluit Rzoska.