27 nov, 2014
De Europese Commissie maakte in een voorlopig advies sterk voorbehoud op
de constructie rond de luchthavens van Deurne en Oostende. Desalniettemin
engageerde begrotingsminister Annemie Turtelboom (Open VLD) en de Vlaamse
regering zich al om de luchthavens van Deurne en Oostende te blijven
subsidiëren, zelfs als de Europese commissie de structuur als staatssteun zou
veroordelen. Dat blijkt uit regeringsdocumenten waar Groen-fractieleider Björn
Rzoska de hand op legde.
Björn RzoskaVlaams parlementslid - fractieleider
Groen stelt voor dat de Vlaamse regering zich terugtrekt uit de
onrendabele luchthavens, de voorziene 25 miljoen euro gebruikt om de tariefverhoging
van de bus- en tramtickets bij De Lijn te annuleren en met het overblijvende
budget extra fietspaden aanlegt.
Deze donderdagnamiddag ondervroeg Björn Rzoska de minister van
mobiliteit Ben Weyts (N-VA) over zijn standpunt terzake. Het antwoord van Weyts
beperkte zich grosso modo tot de stelling dat de luchthaven van Deurne goed zou
zijn voor toerisme en dat de Vlaamse regering “niet kon blijven wachten”.
Minister van Begroting Annemie Turtelboom (Open VLD) bepaalde op 23
oktober 2014 dat ze, bij negatief oordeel van de Europese Commissie, die
factuur vlotjes doorschuift naar het budget mobiliteit: “gelet op het ontbreken
van uitsluitsel van staatssteun of niet met alle gevolgen en risico's vandien,
kan ik het begrotingsakkoord verlenen aan de beheershervorming van de regionale
luchthavens Antwerpen en Oostende-Brugge - inbreng in natura - mits de mogelijk
budgettaire gevolgen van een classificatie als staatssteun binnen de
refertekredieten van MOW worden opgevangen”.
Björn Rzoska reageert: “Turtelboom zei dus eigenlijk: welke ook het
oordeel van de Europese Commissie is, de Vlaamse regering doet verder met het
subsidiëren van de luchthaven voor zaken-jets. Daarvoor kijkt ze naar het
budget mobiliteit. De keuze voor mobiliteitsminister Ben Weyts wordt dus
scherp: ofwel een onrendabele luchthaven subsidiëren, ofwel investeren in
fietspaden, bussen en trams. Groen stelt voor: Luister naar Europa, stop het
subsidiëren van de onrendabele luchthavens. Met de uitgespaarde 25 miljoen euro
wil Groen dat de tariefverhoging van tram- en busabonnementen geannuleerd wordt
en er in fietspaden geïnvesteerd wordt”.
De gok van de Vlaamse regeringen is groot, want de jurisprudentie van de
Europese Commissie (bijvoorbeeld ten aanzien van de luchthaven Charleroi) en een
preliminaire inschatting maakt de kans op een negatief definitief oordeel
groot. Het Director-Generaal Mededinging van de Europese Commissie schreef in
een preliminair advies: “the competent departments of the Directorate General
for Competition have come to the preliminary assessment that the planted
reorganisation of the regional airports Oostende/Brugge and Antwerp constitutes
State aid”. “Het informeel advies van de Europese Commissie toonde dus al een
oranje licht”, analyseert Rzoska.
“De regering verhoogde de prijs van tickets voor bussen en trams. De
aanleg van fietspaden zal niet gebeuren of met vertraging. Maar om een
onrendabele regionale luchthaven te behouden blijft de regering van N-VA, VLD
en CD&V hardnekkig en roekeloos gokken met geld van de belastingbetaler. De
baten voor de luchthavenuitbater, de risico’s voor de belastingbetaler, dat
blijkt duidelijk uit het contract”, reageert Rzoska.
“In plaats van zich steeds verder te engageren zou de Vlaamse regering
beter naar Europa luisteren. Als Europa tot de conclusie komt dat het om
verdoken staatssteun gaat, dan is het voorstel van Groen dat de Vlaamse
regering de luchthavens van Deurne en Oostende sluit, en de vrijgekomen
budgetten, 25 miljoen euro, gebruikt om de tariefverhoging van De Lijn te
annuleren, zodat de tickets voor bus en tram niet duurder worden. Zelfs dan
blijft er nog geld over om in fietspaden te investeren”, besluit Rzoska.