06 mei 2013

Tunnel Luchthaven Deurne: 55 miljoen € weggesmeten geld


Vandaag, maandag 6 mei geeft minister Hilde Crevits de eerste spadesteek voor de bouw van de tunnel aan de luchthaven van Deurne. De Vlaamse regering zal minstens 55 miljoen € besteden aan deze intunneling van de Krijgsbaan (R11). “Wat ons betreft is dat weggesmeten geld, zegt Groen-voorzitter Wouter Van Besien, de luchthaven is niet rendabel en dat zal ook zo blijven na deze investering. De luchthaven telt per dag amper 380 passagiers. Dat is het aantal mensen dat straks in één nieuwe Hermelijn-tram kan. De Vlaamse belastingbetaler betaalt de volle prijs. De privé partners die eerst mee gingen investeren, haakten af. Dat zegt genoeg.”


Voor Groen gaat het om een barslechte investering. Omdat de uitbouw van een luchthaven op deze plaats, vlakbij woonwijken, gewoon een slecht idee is. Sinds kort is er overigens een directe spoorverbinding met de luchthaven van Zaventem. “Die 55 miljoen € voor de tunnel aan de luchthaven komt uit de begrotingspot voor wegen en verkeer van minister Crevits. Ze zou dat geld veel beter gebruiken om te investeren in meer trams in Antwerpen. Nu zitten de trams overvol en haken oudere mensen af. En er is ook extra geld nodig voor fietspaden en het wegwerken van zwarte punten in het verkeer. De minister legt verkeerde prioriteiten : ze kiest voor de belangen van rijke zakenmensen. En niet voor de noden van gewone mensen in tram of bus of voor de zwakke weggebruikers” vindt Vlaams parlementslid Dirk Peeters.


En er zit nog een addertje onder het gras. De tunnel aan de luchthaven past in een veel groter plan om heel de Krijgsbaan te ondertunnelen (de aanleg van de zgn. R11 BIS). “Een waanzinnig project, vindt Ingrid Pira van Groen Mortsel, het zal de mobiliteitsdruk in de regio niet oplossen, integendeel. De Vlaamse regering blijft kiezen voor meer auto- en vrachtwagenoplossingen. Vlaanderen als logistieke draaischijf is één van de ankerpunten van haar plan ‘Vlaanderen in Actie’. Terwijl iedereen weet dat we de omslag moeten maken naar duurzame mobiliteit”.


“We hebben de Vlaamse regering en het Antwerps stadsbestuur al bij herhaling opgeroepen om te denken aan een duurzaam alternatief voor de luchthaven, een nieuwe parkzone, met daarnaast ook plaats voor wonen en voor duurzame KMO’s. Maar Vlaanderen en Antwerpen blijven liever geld storten in een bodemloze put. Voor ons is dit een voorbeeld van slecht beleid” besluit Wouter Van Besien.