17 februari 2005

Zet Vlaamse regering de ondertunneling van de startbaan op de helling?

Het bekendraken van het onderzoek naar een omlegging van de R11 om zo de volledige lengte van de startbaan van het vliegveld van Deurne te kunnen gebruiken, toont aan dat alvast in sommige regeringspartijen het besef groeit dat alvorens een bedrag van 30 000 000 euro in een tunnel gestoken wordt de alternatieven beter grondig onderzocht worden. Niettegenstaande dat voor het eerst de gebruikers van het vliegveld mee de helft moeten financieren, voorziet de PPS (publiek private samenwerking) ook een dikke 14 miljoen euro van de overheid, dit wil zeggen de belastingbetaler, u dus.
Een goed huisvader (en de huismoeder wellicht nog meer) denkt dan eens grondig na voordat er beloften worden gemaakt. Niet zo bij de Vlaamse regering. Die belooft eerst dat er een tunnel komt en gaat achteraf aan het cijferen. Niet toevallig is het Kris Peeters (CD&V), minister van Economie die bekendmaakt dat een omlegging van de R11 (Frans Beirenslaan) slechts een tiende kost van een tunnel, een dag later wordt het bericht sterk gerelativeerd door Minister van begroting Van Mechelen (VLD) die blijft vasthouden aan een tunnel.
De omwonenden hebben aan dit alles weinig boodschap. In beide gevallen worden de omliggende wijken gewurgd door verkeersoverlast, bijkomende ontsluitingswegen en nieuwe bedrijfsterreinen.
Groen! op alle niveau's, in Deurne, in de stad en de provincie Antwerpen en in het Vlaams parlement blijven overtuigd dat er geen toekomst is voor dit vliegveld en dat men beter snel werk maakt van alternatieven zoals een betere ontsluiting van Zaventem voor de HST. Straks is Antwerpen de enige Vlaamse regio ZONDER rechtstreekse aansluiting op de luchthaven in Zaventem. Iets om over na te denken?

Geen opmerkingen: