22 januari 2009

Te veel logistiek maakt ons ziek!


E.J. wordt ziek van verkeer op Antwerpse ring

E.J.(59) woont sinds '75 aan het knooppunt van de Antwerpse ring ter hoogte van het Sportpaleis in Deurne. 'De wind valt recht binnen in mijn slaapkamer', zegt de 59-jarige dame. 'Toen ik hier ruim dertig jaar geleden kwam wonen, was de hinder beduidend minder. Ik ben niet de enige die hier last van heeft. Vooral vrouwen en ouderen kampen met dezelfde problemen.' Door het lawaai en het fijnstof sukkelt J. met haar gezond. 'Ik word heel snel ziek', aldus J. 'Daarom moet ik maandelijks naar de dokter voor een spuitje om mijn weerstand op peil te houden. Door het gebrek aan slaap kan ik mij ook steeds moeilijker concentreren. Onlangs las ik overigens dat kinderen bij hun geboorte 33 keer per minuut ademen. In de buurt van een drukke verkeersas moet datzelfde kind 47 keer naar adem happen. Het fijn stof belemmert zijn of haar ontwikkeling. Ik was daar zo door geschokt. Wie wil hier in Deurne dan nog aan kinderen beginnen?'